Czym jest „ranking Perspektyw” (RP)- nie trzeba tłumaczyć nikomu. Jak się oblicza taki ranking? No cóż moja odpowiedź: nie wiem. W zasadzie nie jest to kłamstwem ale i nie jest całą prawdą. Coś tam wiem ale moja wiedza na ten temat jest zbyt skromna. Najprościej mówiąc: szkoła A ma lepsze wyniki od szkoły B i dlatego jest na lepszym miejscu. Proste? Kluczowym i magicznie rozwiniętym jest tu słowo: „wyniki”. Tu niestety zaczynają się kręte „schody”. Pozwolę sobie więcej nic nie dodawać tylko skieruję czytelnika tu: https://2024.technika.perspektywy.pl/2024/methodology .
Czym jest EWD? … – Edukacyjną wartością dodaną – co jak rozumiem może być też mało uświadamiającym rozwinięciem. Znów najprościej to ujmując: uczeń po zakończeniu szkoły podstawowej miał z matematyki na egzaminie 3 zaś w szkole średniej, na maturze 4 Oznacza to, że rozwinął się matematycznie. Można było przypuszczać, że będzie nadal „trójkowy” ale ku uciesze rodziców i nauczyciela dostał cenzurkę „czwórkowego”. Zwracam tu uwagę, że nie wspominam absolutnie o ocenach na świadectwie z podstawówki ani ze szkoły średniej. To ważne. Jest tu mowa TYLKO o egzaminach zewnętrznych. Ponownie nie będę się rozpisywał na temat -tym razem EWD – tylko od razu skieruję tu: https://ewd.edu.pl/faq/ i tu: https://ewd.edu.pl/wp-content/uploads/2015/11/broszura-szkoleniowa-ewaluacja-zewnętrzna.pdf .
Postanowiłem zrobić kilka zestawień mając do dyspozycji oba rankingi – jeżeli są dostępne. Może bowiem być tak, że szkoła z którą chcę się porównać jest na odległym miejscu w rankingu Perspektyw i nie są dostępne dane do porównania. Wtedy porównam tylko dane EWD.
Pierwsze z zestawień to porównanie najlepszych techników w naszym powiecie… Tak wiem: są dwie szkoły – albo raczej dwa technika. No cóż. Nasza zaprzyjaźniona od wielu lat szkoła z Hajnówki znalazła się na odległym miejscu w rankingu Perspektyw. Nie mogę więc użyć tego porównania. Zwracam uwagę, że i w historii naszej szkoły były lata „chude”, nie dostaliśmy żadnej tarczy a i miejsce było gdzieś za Marsem. Wracając do porównania…
Wybierzemy okres 2021-2023.
Pierwszy wykres porównujący wynik w przedmiotach humanistycznych wskazuje że nasi uczniowie (plama niebieska) zrobili progres – o mniej więcej 4 % (w środku plamy). Uczniowie z Hajnówki (plama czerwona) regres o około 8%. Zwracam uwagę, że na wykresie zaznaczono wynik średni dla województwa – które miało niewielki przyrost przy jednoczesnym, niewielkim, zmniejszonym wynikiem z matur.
Bardzo podobny jest wykres z samym językiem polskim (tym razem jesteśmy żółtą plamą). Dlaczego nasze plamy są większe? W naszej szkole badanych było 1 okresie 2021-2023r 106 zdających, w szkole hajnowskiej 164. Nim większa liczba uczniów tym wynik szkoły jest dokładniejszy… z grubsza (tak przynajmniej o tym piszą w szczegółach broszury szkoleniowej).
.
Ok. A jak z matematyką (my na zielono) i przedmiotami przyrodniczo- matematycznymi(my na czerwono)? Tutaj wyniki są bardziej zbliżone. Widać że zbliżyliśmy się do średniej z województwa, a szkoła z Hajnówki zmniejszyła zdecydowanie regres i zwiększyła wynik z matur.
Jeżeli wejdziemy tu: https://ewd.edu.pl/wskazniki/matura/witamy/ znajdziemy nasz powiat i klikniemy szukaj, to możemy wybrać inny zakres lat. Zachęcam do sprawdzenia jak to porównanie wyglądało na przestrzeni lat.
Drugie z zestawień to porównanie trzech najlepszych techników w naszym województwie wg rankingu Perspektyw. Przypominam, że jesteśmy w województwie na drugim miejscu.
Pierwszy wykres to podobnie jak poprzednio nauki humanistyczne. My jesteśmy niebieską plamą, u nas zdawało 105 uczniów, przy czym oprócz polskiego jeden uczeń zdawał jeszcze historię. Plama czerwona to jedynka w podlaskim, tu było 683 zdających (oprócz polskiego: 8 zdawało historię i 1 WOS). Plama zielona to 3 miejsce i 501 zdających (oprócz polskiego: 9 historię i 14 WOS).
Podobne wartości przedstawia sam język polski. (My na żółto).
Wykres „matematyczno-przyrodniczy” pokazuje już znaczne różnice (My na zielono). Nieznacznym tłem, być może wyjaśnieniem, jest fakt, że u nas na 105 zdających zdawało: matematykę – 105 osób, biologię – 96 osób. W pierwszej szkole: matematykę 683, biologię 2, fizykę 132, geografię 12 i informatykę 203 osoby. W trzeciej szkole: matematykę 501, biologię 12, chemię 3, fizykę 3 i geografię 288. Jak widać profile zainteresowań w tych szkołach muszą być odmienne.
Bardzo podobny jest wykres przedstawiający samą matematykę (my na czerwono).
Również zachęcam do sprawdzenia jak się te parametry i porównanie zmieniało w czasie.
Trzecie i ostatnie zestawienie to porównanie trzech najlepszych techników prowadzonych przez Ministra Klimatu i Środowiska.
Pierwszy wykres porównujący wynik w przedmiotach humanistycznych wskazuje że nasi uczniowie (plama niebieska) mają zbliżone wyniki EWD od szkoły plasującej się w tym zestawieniu (RP) na miejscu 3 (plama zielona) i nieco lepsze od szkoły z miejsca pierwszego (czerwona plama). Przy czym: u nas zdawało 105 uczniów, oprócz polskiego jeden uczeń zdawał jeszcze historię. W szkole „zielonej” zdawało 136 uczniów (oprócz polskiego: 4 zdawało historię i 1 WOS). W szkole „czerwonej” zdawało 221 uczniów (oprócz polskiego: : 19 zdawało historię i 12 WOS).
Podobnie jest na wykresie z samym językiem polskim (my na żółto, nr 3 na różowo, nr1 na jasno-niebiesko).
Wykres „matematyczno-przyrodniczy” jest również podobny choć da się zauważyć że szkoła z pozycją 3 w rankingu Perspektyw (plama czerwona) prawie pokrywa się z nami (plama zielona). Szkołą nr 1 (RP) jest w podobnym położeniu co wcześniej. Powtarzam, że u nas na 105 zdających zdawało: matematykę – 105 osób, biologię – 96 osób, zaś w szkole nr 3 zdawało 136: matematykę 136, biologię 100, chemię 2, fizykę 2 i geografię 27; w szkole nr 1zdawało 221: matematykę 221, biologię 200, chemię 3, fizykę 5 i geografię 24.
Podobnie przedstawia się wykres z samą matematyką.
Szczególnie w tym miejscu zachęcam do sprawdzenia jak się te parametry i porównanie zmieniało w czasie.
BN