Numer telefonu

tl@tl.bialowieza.pl

Sekretariat

Pon-Pt: 07.30-15.30

Euroscola to obrady uczniów szkół średnich z krajów UE, które odbywają się w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Strasburgu. Dla uczniów naszej szkoły był to już piaty wyjazd do Straasburga w ciągu ostatnich 12 lat. W tym roku w obradach które odbyły się 24.11.2023r uczestniczyło 20 uczniów i 2 nauczycieli Iweta i Sławomir Przygodzcy naszej szkoły. Głównym tematem było cyberbezpieczeństwo. Młodzież miała szansę by spotkać się z wiceprzewodniczącą Parlamentu Europejskiego Panią Ditą Charanzową, która wykazała się niezwykła znajomością zagadnienia odpowiadając na trudne pytania. Pani wieceprzewodnicząca sprawiła nam milą niespodziankę okazując ogromną sympatię dla naszego kraju. Zgromadzona młodzież była bardzo zaangażowana w obrady i niespotykanie aktywna. Wszyscy mieli mnóstwo pytań. Dzień w Hemicycle Parlamentu Europejskiego minął nadspodziewanie szybko i nie wszyscy mieli szansę by zadać swoje pytania bądź przedstawić opinię na dyskutowane tematy.

Wyjazd do Strasburga to nie tylko obrady w Europarlamencie, ale również jedna z najważniejszych lekcji demokracji, tolerancji, historii i przyrody jaką mogą odbyć nasi uczniowie w trakcie nauki w szkole. Podczas podróży do Strasburga młodzież mogła dowiedzieć się na przykład o znaczeniu kornika drukarza w naturalnych procesach zachodzących w ekosystemie leśnym. Temat ten przedstawił nam pracownik Parku Narodowego Lasu Bawarskiego oczywiście na terenie tego parku. Również ciekawym i nowym doświadczeniem była wędrówka ścieżką w koronach drzew. U naszych południowych sąsiadów mieliśmy szansę aby zobaczyć jakie cuda tworzy natura w Skałach Adrspach, mogliśmy również skosztować czeskiego dania narodowego czyli knedlików z gulaszem. W Strasburgu poza wizytą w Europarlamencie mieliśmy szansę na spacer po tym pięknym mieście w towarzystwie przewodniczki jak i wędrówki swoimi własnymi ścieżkami. Strasburg słynie nie tylko z Katedry Notre Dame, która nawet dzisiaj daje obraz nieograniczoności ludzkiego umysłu i unikatowej dzielnicy Petit France ale również z uważanego za najpiękniejszy w Europie Jarmarku Bożonarodzeniowego. Tak się złożyło, że tym razem młodzież mogła nasycić swe zmysły tymi wszystkimi cudami. By mieć energię na to wszystko kosztowaliśmy kuchni alzackiej w restauracji mieszczącej się w budynku o niemal 300 letniej historii. Wielu spośród naszych uczniów po raz pierwszy spróbowało prawdziwej francuskiej bagietki i wszyscy chcieliby takie bagietki jadać na śniadanie. Chyba wszyscy skosztowali świeżutkich macaroników i gorących pieczonych kasztanów. W Monachium mogliśmy dowiedzieć się jak niedoszły mistrz akwareli po trupach swoich przeciwników politycznych dochodził do władzy. Podczas spaceru po Marienplatz, czyli Placu Mariackim przewodniczka przedstawiła nam również historię Monachium i Bawarii. Będąc w Monachium nie można pominąć wizyty w BMW Welt, ulubionej marki samochodów naszej młodzieżyJ. Ostatnie miasto na trasie to Wiedeń przybrany w szaty świąteczne, a w nim wizyta w Muzeum Historii Naturalnej. Kolekcja cudów zebranych na naszej unikatowej planecie przyprawiła o zawrót głowy. Zwiedziliśmy również Stare Miasto, Plac św. Szczepana i widzieliśmy Katedrę św. Szczepana (Stephansdom). To był wspaniały i bardzo intensywny czas. Wróciliśmy do szkoły bogatsi o nowe doświadczenia i oczywiście bardzo zadowoleni.