Numer telefonu

tl@tl.bialowieza.pl

Sekretariat

Pon-Pt: 07.30-15.30

W dniach 7-9 listopada 2022 r. Koło Sygnalistów Myśliwskich w składzie: Zuzanna Pająk, Marta Zielińska, Filip Barduszko, Dominik Tomaszewicz, Jakub Kopańczyk, Wojciech Rzepkowski, Kamil Mróz wraz z opiekunami p. Mariuszem Tokajukiem oraz p. Eweliną Litwinowicz, uczestniczyło w wyjeździe do Tucholi na zaproszenie Zespołu Sygnalistów Myśliwskich „Jenot” Technikum Leśnego im. Adama Loreta w Tucholi.

Wyjazd był krótki, ale bardzo intensywny i wypełniony atrakcjami. W drodze do Tucholi zatrzymaliśmy się na Kurpiach w Puszczy Zielonej, i wracając do dawnych tradycji wyjazdowych, skorzystaliśmy z zaproszenia rodziców jednego z uczestników wyjazdu – Kamila Mroza. Państwo Agnieszka i Kazimierz przyjęli nas bardzo ciepło, poczęstowali regionalnym rejbakiem, herbatą i ciastem. Chociaż wizyta w Brzozowym Kącie była krótka, przebiegła w miłej, domowej atmosferze. Po posiłku i odpoczynku ruszyliśmy w dalszą drogę. Następnie zatrzymaliśmy się w rezerwacie przyrody Czarnia. Spacerując szlakiem turystycznym „Barci Kurpiowskich” obejrzeliśmy liczące blisko 200 lat sosny bartne, będące pomnikami przyrody. Podczas krótkiej przechadzki podziwialiśmy las inny niż w Białowieży, profesor Tokajuk opowiedział o kulturze bartniczej oraz sposobach pozyskiwania miodu.  Po przejściu szlaku pojechaliśmy dalej, prosto do Tucholi, gdzie zostaliśmy powitani przez tucholskich trębaczy myśliwskich sygnałem „Powitanie”. Wieczór w dniu przyjazdu minął pod znakiem integracji. Młodzież z obu szkół spędziła czas na grach planszowych, rozmowach, wymianie doświadczeń i spostrzeżeń wynikających z nauki w szkole leśnej oraz mieszkania w internacie.

Następnego dnia po śniadaniu, zostaliśmy oprowadzeni po szkole i budynkach towarzyszących. Wysłuchaliśmy historii szkoły, obejrzeliśmy klasopracownie przedmiotów zawodowych, izbę Zespołu Sygnalistów, zaplecze praktycznej nauki zawodu, a także sokolarnię Koła Sokolników „Raróg”, która zrobiła na nas duże wrażenie. Jeden z sokolników opowiedział nam o inicjatywach podejmowanych w ramach  działalności koła, obowiązkach jego członków, ale przede wszystkim o mieszkańcach sokolarni – sokołach wędrownych i rarogach zwyczajnych, ich układaniu, zwyczajach i umiejętnościach. Następnie udaliśmy się do Ośrodka Edukacji Leśnej znajdującego się w Nadleśnictwie Woziwoda, który od momentu powołania Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Bory Tucholskie” realizuje zadania związane z edukacją przyrodniczo-leśną. Przeszliśmy ścieżką przebiegającą przez rezerwat przyrody „Dolina Rzeki Brdy”, podziwiając malownicze krajobrazy nadrzeczne.

Po powrocie i krótkim odpoczynku odbyły się trzygodzinne warsztaty gry na rogu myśliwskim, podczas których białowiescy trębacze otrzymali duży zastrzyk wiedzy, przydatnych wskazówek oraz motywacji do dalszych ćwiczeń i doskonalenia swoich umiejętności.

W związku z tym, że następnego dnia wyruszaliśmy w drogę powrotną bardzo wcześnie, już wieczorem zostaliśmy pożegnani przez uczniów TL w Tucholi, poczęstowano nas własnoręcznie upieczonymi rogalami świętomarcińskimi, w związku z nadchodzącym Dniem Świętego Marcina.

Bardzo dziękujemy społeczności Technikum Leśnego im. Adama Loreta w Tucholi za miłe przyjęcie nas i ugoszczenie.