Numer telefonu

tl@tl.bialowieza.pl

Sekretariat

Pon-Pt: 07.30-15.30

Dnia 27 września 2021 r. klasa IIIC w ramach szkolnego koła zagospodarowania lasu wybrała się na pięciodniową wycieczkę edukacyjną na Kujawy i Pomorze.

Po całodniowej podróży dotarliśmy do Torunia. Wycieczkę rozpoczęliśmy zwiedzaniem Starego Miasta w Toruniu. Podczas zwiedzania wstąpiliśmy do manufaktury w, której własnoręcznie wybraliśmy pierniki i mieliśmy okazję nieco bardziej zgłębić tę sztukę. Wzięliśmy również udział w interaktywnym spektaklu. Przedstawienie prezentowało najważniejsze wydarzenia z 800 letniej historii miasta Torunia. Najlepszymi aktorami przedstawienia byliśmy sami. Ciekawym punktem pobytu w Toruniu był też ogród botaniczny i zoologiczny.

Trzeciego dnia wyruszyliśmy na podbój Gdańska. Odwiedziliśmy Nadleśnictwo Gdańsk, a dokładnie Ogród Botaniczny Marszewo. Od pracowników nadleśnictwa mogliśmy poznać problemy gospodarki leśnej nadleśnictwa położonego wokół trójmiejskiej aglomeracji. Pokazano nam również praktyczne aspekty edukacji leśnej wykorzystującej ogród botaniczny. Mieliśmy okazję również przekonać się o problemach związanych z zagospodarowaniem lasu na terenach o dużych przewyższeniach.

Po zakwaterowaniu w hotelu postanowiliśmy wybrać się nad morze co było bardzo udanym pomysłem. Niezapomniane widoki zachodzącego słońca przeplatały się z osobliwościami przyrodniczymi takimi jak łoś przepływający przez ujście do morza rzeki Wisły.

Dzień czwarty rozpoczął się bardzo wcześnie jednak było to zaletą tego dnia. Spędziliśmy dzień zwiedzając starówkę Gdańska, płynąc Motławą na Westerplatte. Przewodził nam wyśmienity przewodnik, którego wiedza była naprawdę imponująca. Okazało się, że pomimo odległości łączą Puszczę Białowieską i Gdańsk wspólne więzi historii. Przy ulicy Mariackiej 28 mogliśmy zobaczyć miejsce zamieszkania niemieckiego przyrodnika Hugo Conwentza, który zasłynął tym że doprowadził w 1918 r. do wyłączenia fragmentu Puszczy Białowieskiej o powierzchni około 3 tys. ha (w widłach Narewki i Hwoźnej) spod masowej, rabunkowej wycinki prowadzonej przez armię niemiecką od 1915 r. Fragment ten stał się centrum późniejszego rezerwatu ścisłego Białowieskiego Parku Narodowego. Dzięki niemu zaniechano także planów budowy kolejki leśnej na tym fragmencie.

Ostatniego dnia wracając po wyczerpującej wycieczce odwiedziliśmy jeszcze Rezerwat Przyrody Sosny Taborskie koło Ostródy. W rezerwacie oglądaliśmy drzewostan jednego z najcenniejszych ekotypów sosny pospolitej. Drzewa te wykorzystywano w epoce wielkich odkryć geograficznych do budowy masztów żaglowców. W 1900 roku na Wystawie Światowej w Paryżu drewno sosny taborskiej uznano na najcenniejszy surowiec iglasty świata. Współcześnie drewno sosny taborskiej przeznaczono na budowę Mola Sopockiego i Sceny Teatru Narodowego w Warszawie. Wysokość drzew, pełność strzały zbliżona do walca, mała zbieżystość, drobnosłoistosć, wysoko osadzona korona oraz drobne ugałęzienie dały nam pogląd na ważne aspekty zagospodarowania lasu.

Klasa III C dziękuję za pomoc w organizacji wycieczki:

Unii Europejskiej, Dyrekcji Szkoły oraz Pracownikom Nadleśnictwa Gdańsk.