Czechy 2019

14 września 2019 roku wyruszyliśmy na wycieczkę szkolną do Czech. Uczestniczyło w niej 10 uczniów z 4A i 4B pod opieką Pani Joanny  Zamojskiej i Pana Bartosza Nowosadko. Nocowaliśmy w internacie Technikum Leśnego w Brynku.

Następnego dnia z rana przejechaliśmy przez granicę do Czech. Zwiedziliśmy zamek Konopište, którego właścicielem był arcyksiążę Franciszek Ferdynand, następca tronu Austrio-Węgier. W środku było wiele ciekawych eksponatów myśliwskich. Podziwialiśmy przepych komnat książęcych. Wieczorem przyjechaliśmy do internatu przy szkole leśnej w Pisku, gdzie ugościli nas kolacją Czesi.

W poniedziałek zwiedzaliśmy leśną szkołę naszych czeskich przyjaciół. Oberzeliśmy wiele ciekawych eksponatów między innymi trofea łowieckie, zbiory owadzie czy kolekcję kamieni szlachetnych. Następnie zwiedzaliśmy browar w Strakonicach. Po południu siedzieliśmy na ambonach w zagrodzie Sedlice. Podglądaliśmy jelenia sika Dybowskiego i dziki.

We wtorek pojechaliśmy aż pod granicę austriacką, w okolice miejscowości Lipno na górę Kramolin. Tam przeszliśmy się słynną ścieżką w koronach drzew i zjechaliśmy z niej na worku (toboganie) w metalowej zjeżdżalni. Obejrzeliśmy gołoborze Czertowa Stena nad rzeką Veltava.

Z rana w środę każdy próbował swoich sił strzelając do rzutków z broni śrutowej. Później pojechaliśmy zwiedzielić cudowny zamek myśliwski Ohrada. Podziwialiśmy freski i meble w Sali balowej łowieckiego zamku. Obejrzeliśmy krótki film o spławie drewna rzeką Wełtawą i pracy flisaków. Mieliśmy też okazję oglądać różne zwierzęta egzotyczne w zoo położonym koło zamku. Drugim punktem naszej środowej wycieczki była elektrownia jądrowa w Temelinie. W pobliżu elektrowni jądrowej w Temelinie znajduje się centrum informacyjne, w którym obejrzeliśmy film o rozszczepianiu uranu i budowie elektrowni. Mogliśmy też zobaczyć wiele ciekawych makiet przedstawiających elektrownię.

W czwartek zwiedzaliśmy miasto Pisek.  Przeszliśmy się po najstarszym moście w Europie – Kamiennym Moście z XIII w. Po południu nauczyciel zajęć praktycznych, Roman, pokazał nam trochę terenów leśnych, widzieliśmy takie gatunki jak świerk kaukaski, sekwoja olbrzymia oraz sporo daglezji zielonej, gdzie odnawia się ona naturalnie.

Wieczorem Czesi ugościli nas na pożegnalnym grillu, jedzenie było wyśmienite.

W piątek pożegnaliśmy naszych gospodarzy i udaliśmy się w drogę powrotną. Nocowaliśmy znowu w Brynku.

W sobotę rano uczestniczyliśmy w Ogólnopolskiej Pielgrzymce Leśników na Jasnej Górze w Częstochowie, później ruszyliśmy w drogę powrotną. Nasza podróż dobiegła szczęśliwie do końca, wieczorem już byliśmy w Białowieży.

Ogółem byliśmy bardzo zadowoleni z wycieczki, zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc, odkryliśmy kawałek świata, zapoznaliśmy się z kulturą i językiem czeskim. Z miłą chęcią spędzilibyśmy tam więcej czasu, lecz niestety nie samymi przyjemnościami człowiek żyje, trzeba było się już wziąć do pracy.